dinsdag 21 oktober 2008

Suiker?

Gisteren voor het eerst met de fiets naar het werk gegaan en het viel me niet eens tegen. Het is echter wel wennen om in het donker en de relatieve kou op de fiets te stappen. De benen wilden nog niet helemaal, maar daar moeten ze maar aan wennen. Het leuke was wel, ik heb een heleboel stilstaande auto's gezien op de heenweg, dus daar heb ik mooi geen last van gehad. Vandaag heb ik de auto gepakt, het was me toch een beetje te nat.

Suiker? Nee, daar ben ik niet van gemaakt. Ik ga alleen niet, voordat ik goede regen-kleding heb, in de regen naar het werk fietsen. Naar huis kan me minder schelen, daar kan ik me indien nodig gewoon verkleden. Maar een hele dag nat op het werk zitten, nee, daar pas ik toch voor. Dus maar weer een item aan de to-do list toegevoegd. We komen er wel.

Ook heb ik iets van een fiets-tas nodig, zodat ik iets van een trui of een shirt kan meenemen naar het werk. Het lijkt me niet echt handig om met een wieler-shirtje te gaan werken. Nog zoveel te doen, en iedere keer lijkt er iets extra bij te komen.

zondag 19 oktober 2008

De woon-werk route is bepaald.

Vamdaag weer dezelfde route gereden, maar dan in omgekeerde richting om te zien waar die fiets-afslag onder het viaduct uitkomt, om zo te zien of het industrie-terrein bij Eindhoven Airport te omzeilen is. Dat laatste is het geval, en je komt op een fiets-pad uit volgens het bordje. Maar dat is er dan 1 die al jaren geen onderhoud meer gezien heeft. Zeker de helft van het asfalt is er gewoon niet meer, en het ligt vol met rotzooi. Dat wordt dus niet de route die ik wil gaan rijden.

Morgen voor de eerste keer op de fiets naar het werk, en dat wordt dan gewoon heen en terug via de Anthony Fokkerweg. Ik heb liever wat meer stoplichten op de route dan dat ik langs vrachtverkeer moet en dat ik op een druk en erg onoverzichtelijk punt (staan geen stoplichten daar) moet gaan oversteken. Hopelijk is het morgen wel gewoon droog, maar dat merken we vanzelf. Ik denk dat ik op die route vlakbij mijn werk nog een stukje kan afsnijden, dat probeer ik morgen op de terugweg.

zaterdag 18 oktober 2008

Eerste keer woon-werk route gereden.

Ik heb vandaag eindelijk weer eens een ommetje kunnen fietsen. De afgelopen week had ik "late" dienst, wat zou betekenen dat ik erg laat thuis zou zijn voor het eten, als ik met de fiets ga. Nu is het uiteindelijk wel de bedoeling dat ik ook bij late diensten de fiets ga nemen, maar dan moet ik eerst mijn conditie wat opvijzelen.

Ik ben wat route opties gaan bekijken om naar mijn werk te komen, van Best naar het Flight Forum in Eindhoven. Heen ben ik langs het kanaal gegaan op aanraden van mijn vader, alleen moet ik even uitvogelen hoe ik het industrie terrein bij Eindhoven Airport kan vermijden. Ik heb al een vermoeden, maar dat ga ik morgen bekijken als het weer het toelaat. Mede omdat er geen richting aanwijzingen aanwezig zijn op dat industrie terrein ben ik volgens mij meer kilometers gaan maken dan nodig zou zijn. Nu is meer kilometers op zich niet verkeerd, maar ik wil een efficiente route hebben om van en naar het werk te komen. En daarbij, ik heb het vermoeden dat dat industrie terrein op werkdagen erg druk is, en dan voel ik me niet prettig op de fiets, zeker niet met vrachtverkeer. De heenweg was ongeveer 12-13 kilometer, en daar moet wat afkunnen met wat route verfijningen. Het was niet helemaal zonder stoplichten zoals mijn vader zei, en er is ook 1 geniepig oversteekpunt, op de brug bij de Oirschotse Dijk, en dat wist ik al. Het is daar heel moeilijk om het verkeer van links aan te zien komen, en ook die weg is op werkdagen erg druk als ik me niet vergis. Voor de terugweg heb ik voor de route Anthony Fokkerweg / Boschdijk gekozen. Hier staan wel meer stoplichten (stuk of 10 in totaal), maar je bent als fietser wel bijna continue gescheiden van het auto-verkeer en dat vind ik wel zo prettig. Die route is zo'n 10 kilometer, en zelfs met mijn abominabele conditie heb ik een gemiddelde van 20 km/uur weten te handhaven, dus dat kan met een betere conditie best leuk worden.

Ik heb ook nog niks gehoord van De Liggende Hollander, dus nog maar wat langer wachten op de veer cartridge. De zitting is er uiteraard ook nog niet, die is vorige week pas besteld. Het is met de huidige zitting op zich wel te doen, maar ik kan wel voelen dat deze te kort is, omdat deze een stukje onder mijn schouders al "op" is.

Het fietsen zelf gaat eigenlijk gewoon goed, al slingert het wel nog een beetje. Het enige waar ik eigenlijk nog echt moeite mee heb is stoplichten vlak na een bocht, dat wil nog niet altijd goed uitkomen. Ook scherpe korte bochten heb ik nog niet echt geprobeert, dat doe ik wel als ik weer echt vertrouwd ben met de balans op de Fujin, maar hier heb ik alle vertrouwen in. Vroeger kon ik het prima op een "zeer" hoge ligfiets, dus ik zie niet in waarom het op een lage ligfiets niet zou kunnen.

zondag 12 oktober 2008

Wat kleine dingen.

Gisteren een bezoekje gebracht aan De Liggende Hollander, ik moest nog een lamp hebben voor aan de voorkant, en een reserve 20-inch binnenband leek me ook wel handig, voor achter had ik er al eentje. Nu alleen nog in het al volle zadeltasje zien te persen. Nu alleen nog ergens mijn oude slot zien te vinden, al zou ik niet meer weten waar ik die ergens gelaten heb...

Meteen ook maar een bestelling geplaatst voor een grotere stoel, omdat de huidige echt te kort is, zelfs na een korte rit kan ik het goed voelen in m'n schouders. De veer-unit is ook nog niet binnen, is nog een herinnering gestuurd richting Challenge, dus nog even afwachten. Het is te doen op zich, op lage snelheid, maar ik zit veel te snel aan het einde van de veer-slag.

vrijdag 10 oktober 2008

De eerste kilometers.

De cartridge unit voor de voor-vork is helaas nog niet binnen, maar ik kreeg het niet voor elkaar om nog langer te wachten.

Na het werk, fiets-pomp op de stuurbuis geplaatst met de velcro/rubber units van mijn oude mountain-bike pompje, zadeltasje onder de bagage-drager gehangen, spd pedalen op de juiste spanning gezet en voorzichtig de eerste kilometers gemaakt. Het gaat nog wat onwennig, en dat zal nog wel een tijdje zo blijven (paar honderd kilometer ofzo?) maar verder eigenlijk geen problemen, ook niet met het gebruik van de spd pedalen.

Nu voorzichtig werken om weer wat conditie/uithoudingsvermogen te krijgen.

Morgen maar eens langs De Liggende Hollander en kijken wat die aan voor-verlichting heeft liggen, en even uitvogelen wat de juiste band-omtrek van de voorband is.

dinsdag 30 september 2008

Het begin is gemaakt.

Zo, zoals eerder aangegeven afgelopen zaterdag de Fujin opgehaald in Belgiƫ. Hele berg aan losse dingen meegekregen die er blijkbaar bijhoren, al denk ik niet dat ik alles kan gebruiken. Ik moet dat allemaal eens op m'n gemak gaan uitfilteren. Orgineel achterwiel met 9-speed cassette, voor- en achter-derailleurs, orginele shifters, binnen- en buitenbanden etc. etc. Tot mijn verbazing pastte de Fujin met gemak ik mijn Peugeot 306. Banken naar beneden, voorstoel naar voren en neergeklapt, hoedenplank daar tegenaan en het pastte als gegoten.

Na het inladen van alle grote en kleine spullen ben ik meteen langs De Liggende Hollander gegaan, dit omdat de ketting verlengd moest worden. Daar aangekomen bleek dat de voorpijp niet verder uitgeschoven kon worden omdat dit een kort model voorpijp was. Geen nood, er werd een grote lade onder de werkbank uitgeschoven, en een blanke voorpijp kwam naar voren. Deze werd op maat gemaakt, nieuwe ketting erop, achtertandwiel werd omgedraaid en het is nu allemaal op lengte. Ik heb als test er even op gereden, ik kwam zonder problemen weg maar het ging allemaal een beetje zoekend en slingerend. Het is duidelijk dat ik weer opnieuw moet leren omgaan met een ligfiets, het is tenslotte al weer een jaar of 10 geleden. Voordat ik echt kan gaan oefenen moet er echter een zwaardere veer-unit in de voorvork, omdat met de huidige ik in stilstand al ongeveer de volledige veerweg misbruik.

Na aanschaf van nog wat kleine dingetjes als een fiets-computer en pomp ben ik huiswaarts gegaan. Nu op mijn gemak die monteren op de fiets en wachten tot de zwaardere veer-unit binnen is. Het weer wordt er nu niet beter op, maar dat gaat de pret niet drukken. Het enige nadeel van de nieuwe voorpijp is dat er geen derailleur-nok opzit, maar alleen een lipje om iets op te schroeven. Nu moet ik een goede voorlamp vinden (batterij of accu) die daar gemonteerd kan worden.

donderdag 25 september 2008

Nieuwe bezigheden, "nieuwe" blog...

Zie ook hieronder. Waar ik voorheen mezelf vooral mee bezighield, waren computer spellen, vooral om tot rust te komen. Toen ik eenmaal met MMORPG's in aanraking kwam was het eigenlijk helemaal raak. Eerst Final Fantasy XI Online, toen World of Warcraft, toen even Age of Conan, maar die was "gelukkig" zo slecht dat ik geen interesse meer had in dit type spellen. Daarna behoorlijk fanatiek Mass Effect "grijs" gespeeld, en toen kwam de spreekwoordelijke klad erin. Ik had niks meer wat ik echt heel graag wou spelen. Spore was voor me een grote afknapper, en Fallout 3 is nog niet uit.

Toen ben ik maar eens wat gaan nadenken voor de verandering. Goed he? Sta er zelf ook van te kijken eigenlijk. Fanatiek games spelen, een kantoorbaan en bovenal mijn eigen luiheid hebben een beetje veel van mijn lichaam en conditie misbruik gemaakt. Dus dat gaan we maar eens veranderen. In het verleden, en dan praat ik over zo'n 10 tot 15 jaar geleden, heb ik redelijk fanatiek gefietst. En niet met zomaar een fiets, maar met een ligfiets. Dat was een Challenge Wing. Je kon er niet mee vliegen, maar je zat wel zowat in de wolken, want dat ding was hoog. Erg hoog. Zelfs met mijn lange benen had ik soms moeite om een been aan de grond te krijgen. Wel heel veel plezier mee gehad, en ook lange tochten mee gemaakt, dagafstanden tot ongeveer 200 kilometer. Na jaren ben ik kort overgestapt op een MTB, zo'n mooie glimmende van Cannondale, maar vanwege fysieke klachten (rug, polsen en zadelpijn), en continue rem-problemen met de Coda Discs (waren echt slecht) ben ik gestopt met fietsen. Achteraf stom, maar ja, vergissen schijnt menselijk te zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, na een paar weken van internet afstruinen naar informatie over verschillende modellen, ben ik via via uitgekomen op het forum van de Gentse Liggers, en daar zag ik een juweeltje te koop staan. Een Challenge Fujin met zeer goede onderdelen voor een naar mijn idee nette prijs.

Deze ga ik overmorgen ophalen, en dan kan ik na wat aanpassingen weer wat aan mijn belabberde conditie gaan doen. Er moet een ander veerelement (zwaar) in de voorvork, ketting moet worden verlengd en hoogst waarschijnlijk moet ik de zitting gaan vervangen voor een groot exemplaar. Ik kijk er nu al naar uit.

zaterdag 22 juli 2006

test

Om het een en ander te verduidelijken, blijkbaar heb ik lang geleden deze blogspot aangemaakt toen ik nog fanatiek Final Fantasy XI Online speelde. Voor de rest van mijn uitspattingen daar, zie katsuoy.livejournal.com

---

And to finish the day, we did another Limbus run. There were 11 people already in Temenos, but luckely not in the part we wanted to go in. We did Temenos-East again, and we are getting faster every time. We managed to clear the first 2 floors now, but we didn't exceed our "record" coin total yet, which is 15 in a single run. We could have gotten more, but the Elementals decided to be very stingy on the drops. We did however, get 2 Diabolic Silks, which are needed to upgrade Black Mage AF. Megami got the first (free-lot really), and Rith won the lot for the second against Kat. Our current coin total is 38, so just past halfway for our first Limbus reward item. That is going to be Megami's Locquacious Earring. Fast Cast, here I come. After that, probably the same goody for Ryo.