dinsdag 30 september 2008

Het begin is gemaakt.

Zo, zoals eerder aangegeven afgelopen zaterdag de Fujin opgehaald in Belgiƫ. Hele berg aan losse dingen meegekregen die er blijkbaar bijhoren, al denk ik niet dat ik alles kan gebruiken. Ik moet dat allemaal eens op m'n gemak gaan uitfilteren. Orgineel achterwiel met 9-speed cassette, voor- en achter-derailleurs, orginele shifters, binnen- en buitenbanden etc. etc. Tot mijn verbazing pastte de Fujin met gemak ik mijn Peugeot 306. Banken naar beneden, voorstoel naar voren en neergeklapt, hoedenplank daar tegenaan en het pastte als gegoten.

Na het inladen van alle grote en kleine spullen ben ik meteen langs De Liggende Hollander gegaan, dit omdat de ketting verlengd moest worden. Daar aangekomen bleek dat de voorpijp niet verder uitgeschoven kon worden omdat dit een kort model voorpijp was. Geen nood, er werd een grote lade onder de werkbank uitgeschoven, en een blanke voorpijp kwam naar voren. Deze werd op maat gemaakt, nieuwe ketting erop, achtertandwiel werd omgedraaid en het is nu allemaal op lengte. Ik heb als test er even op gereden, ik kwam zonder problemen weg maar het ging allemaal een beetje zoekend en slingerend. Het is duidelijk dat ik weer opnieuw moet leren omgaan met een ligfiets, het is tenslotte al weer een jaar of 10 geleden. Voordat ik echt kan gaan oefenen moet er echter een zwaardere veer-unit in de voorvork, omdat met de huidige ik in stilstand al ongeveer de volledige veerweg misbruik.

Na aanschaf van nog wat kleine dingetjes als een fiets-computer en pomp ben ik huiswaarts gegaan. Nu op mijn gemak die monteren op de fiets en wachten tot de zwaardere veer-unit binnen is. Het weer wordt er nu niet beter op, maar dat gaat de pret niet drukken. Het enige nadeel van de nieuwe voorpijp is dat er geen derailleur-nok opzit, maar alleen een lipje om iets op te schroeven. Nu moet ik een goede voorlamp vinden (batterij of accu) die daar gemonteerd kan worden.

Geen opmerkingen: